close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שמיעה של מוסיקה נוצרית בקניונים

הרב שי טחן

הרב שי טחן
גטבתתשפו23/12/2025

שאלה:

אם אני נמצא בתקופה הזו (של תחילת השנה הלועזית) בחו"ל בקניון, ויש שם ברקע כל מיני מנגינות של החגים של הנוצרים, האם מותר לי לשמוע? ואם זה ברקע של תוכנית טלוויזיה שאני אוהב מחו"ל, זה מותר?

תשובה:

אם נקלע יהודי למקום שמתנגנים בו ניגוני עבודה זרה כנהוג בתקופת חגי הנוצרים אין צריך לעזוב את המקום או לאטום את אזניו שאין איסור לשמוע אותם, ומהיות טוב ימנע מלהנות מהם שמכוער הדבר.

שולחן ערוך (יו״ד סימן קמב סעיף טו): "אסור לשמוע כלי שיר של אלילים או להסתכל בנוי אלילים כיון שנהנה בראיה". וכוונתו לאסור רק כלי שיר המתנגנים במיוחד עבור העבודה זרה, ולא שירים המתנגנים לענג את שומעם ולהשרות אוירת חג. ודבר זה נלמד מדברי השלטי גיבורים, שכתב בפירוש שהאיסור הוא בניגון לפני העבודה זרה, וז״ל: "אם היה רואה נויי העבודה זרה או שהיה שומע נגינות הכומרים המנגנים לפני העבודה זרה, אם אינו מתכוון להנות שאינו חפץ בהנאה זו ואינו צריך לה מותר, ואם היה מתכוון להנות אסור, שאף הקול והמראה אף על פי שאין בהם ממש, אסור ליהנות בהם".

והגר״מ פינשטיין (שו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סימן קיא) כתב: "ובדבר לשמוע הניגונים שמנגנין לעבודה זרה ודאי אסור, דהא המנגן לעבודה זרה אף לאלו שאין דרכן בכך עובר בלאו שהוא דרך כבוד, כמו מנשק וכדומה בסנהדרין (דף ס"ג), ואיפסק ברמב"ם (פ"ג ה"ו), שכן כל כיוצא בדברי כבוד האלו. ובהיתה דרך עבודתו חייב מיתה, ואם כן ודאי אסור להתכוין לשמוע, ואם מכלי שיר יש בזה איסור הנאה אם הכלי שיר מיוחדים לזמר לעכו"ם, ואף אם אין בקול איסור דאורייתא דאין בו ממש, מכל מקום אסור מדרבנן (עיין בפסחים דף כ"ו), ובר"ה (דף כ"ח) משמע דאסור מדאורייתא עיי"ש. ואם רק ניגון מאנשים שמזמרין לעכו"ם לא נמצא שיהיה אה"נ, אבל ודאי אסור להתכוין לשמוע כדי ליהנות או כדי להתבונן בעבודתם. אך לשמוע הניגון הזה מפי אנשים כאלו שאין מתכוונים לעבודה זרה אלא לזמר בעלמא, אף שאין בזה איסור אם הוא בלא המלים שמשבחין להבליהם, מכל מקום מכוער הדבר. ואם מזמרין בהמלים של שבחי ההבל אסור אף באין מתכוונים לע"ז. ואם הכלי שיר אין מיוחדים לע"ז והמנגנים הם אנשים שאין מתכוונים לע"ז ליכא גם כן איסור".

ולכן בנגינות הנשמעים ברמקולים ולא על ידי תזמורת חיה אין זה בכלל האיסור, ורק מכוער הדבר. וכתב הרמ״א שדבר שאינו מתכוין מותר.
תשובות נוספות בנושא-
האם מותר למכור או להחזיק בספרי הברית החדשה?
צריך לדעת שעל פי ההלכה ספרי הברית החדשה של הנוצרים נחשבים כעבודה זרה לכל דבר ויש עליהם דין של עבודה זרה. על פי חכמים בגמרא יש איסור של ממש להחזיק עבודה זרה, לתמוך בה ואפילו להזכיר את שמה במילים (כמו להגיד לחבר- נפגש היום ליד העבודה הזרה הזו...).

מכיוון שספרים אלו נחשבים כספרי עבודה זרה, ממילא אסור לעזור להדפיס אותם, להפיץ אותם, לשווק אותם וכדומה גם עבור תשלום או כספים. לפי דברי הפוסקים אסור אפילו למכור לנוצרים נייר שעליו תודפס הברית החדשה או משהו אחר שקשור לעבודה זרה. ממילא אסור להחזיק את הספרים הללו בבית, או לגרום לכך שיהודי אחר יקרא אותם. צריך גם להיזהר לא להשליך אותם במקום שזו יש סיכוי שמישהו ימצא אותם וישמור עליהם או יקרא אותם.
חשיפה לנצרות
באופן עקרוני הנצרות נחשבת לעבודה זרה ביהדות. ולכן צפיה בטקסים או סמלים נוצריים נחשבים בעיה.
מצד שני, יש המון מעט מאוד "נוצרים אמיתיים" בעולם הסרטים. רוב הטקסים המתוארים שם הם טקסים מודרניים, יותר עניין של מסורת מאשר של טקס אמיתי.

לכן זה נראה לי תלוי בכמות ובצורה. אם מדובר על ממש טקס נוצרי, עם דגש נוצרי, ועם "זמן ממושך" (וקשה לי להגדיר מה זה זמן ממושך), זה יהיה אסור. אם מדובר בטקס של חתונה, שהוא חלק מקרי של הסרט, ולך ברור שמדובר בטקס זר, אז לא נראה לי שזו בעיה.
השתתפות באירוע בשלושת השבועות
יש בזה בעיה מרכזית אחת של שמיעת מוסיקה בשלושת השבועות. ואני מניח שלא יהיה לך נעים לברר האם זה בדיוק התאריך (אם מדובר בתאריך המדוייק של הבר מצווה, יש שמתירים שמיעת מוסיקה).

אז מה שאני מציע זה שתלכי קצת, תהיי שם מעט זמן, ואז תלכי. יש בעיה בשמיעת מוסיקה בזמן הזה, אולם אם מדובר בצורך לכבד מישהי, ואת יכולה לצאת משם אחרי כמה זמן, זה פתרון מצויין.

מוסיקה בספירת העומר של הקורונה
האבילות בספירת העומר ואי שמיעת מוסיקה הם מנהג ולא דין של חכמים, ומכיוון שיש דעות שהאבלות בספירת העומר מתחילה רק בר"ח אייר, נראה שבשנה הזו בודאי אפשר לסמוך על זה ולהתיר לשמוע מוסיקה לפחות עד ראש חודש אייר. גם בגלל הלחץ בבית עם הילדים וגם בגלל המצב העגום גם ככה. ואז יהיה מותר לשמוע מוסיקה ביום העצמאות ומיד מל"ג בעומר (יח באייר), ככה שישארו מעט ימים שבהם ננהג את איסור שמיעת המוסיקה.
מוזיקה בעומר לחולי הנפש
כן, מותר. בפוסקים כתוב במפורש שמי שצריך את המוסיקה שלא למטרת הנאה רגילה וצרופה, אלא לצורך כלשהוא, כולל חולי שגובל בדיכאון, מותר לשמוע מוסיקה בספירת העומר
שריקה בשבת
כן, מותר, זה סעיף מפורש בשולחן ערוך שמותר לשרוק בשבת.